Hadith‎ > ‎Wasa'il al-Shiah‎ > ‎

Sleeping in the Masjid

١٨ ـ باب جواز النوم في المساجد حتى المسجد الحرام ومسجد النبي على كراهية في الجميع ، وتتأكد في الأصلي منها دون الزيارة ، وعدم تحريم خروج الريح في المسجد ، والأكل فيه

 

Chapter 18 – Permissibility of sleep in all the mosques, even the Masjid al-arām and Masjid al-Nabī, out of dislike and ascertaining regarding their origin before the ziyāra, and lack of prohibition of breaking wind in the masjid and eating therein

 

[6377] 1 ـ محمد بن يعقوب ، عن علي بن إبراهيم ، عن محمد بن عيسى ، ( عن يونس ) (1) ، عن معاوية بن وهب قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن النوم في المسجد الحرام ومسجد الرسول ( صلى الله عليه وآله ) ؟ قال : نعم ، فأين ينام الناس ؟!

 

1 – Muammad b. Ya`qūb from `Alī b. Ibrāhīm from Muammad b. `Īsā from Yūnus[1] from Mu`āwiya b. Wahab. He said:

I asked Abū `Abdillāh عليه السلام about the sleep in the Masjid al-arām and Masjid al-Rasūl صلى الله عليه وآله. He said: Yes [it is permitted]. And where shall the people sleep?! (al-Kāfī, al-Tahdhīb)

 

[6378] 2 ـ وعنه ، عن أبيه ، عن حماد ، عن حريز ، عن زرارة بن أعين قال : قلت لأبي جعفر ( عليه السلام ) : ما تقول في النوم في المساجد ؟ فقال : لا بأس به ، إلا في المسجدين : مسجد النبي ( صلى الله عليه وآله ) والمسجد الحرام ، قال : وكان يأخذ بيدي في بعض الليل فيتنحى ناحية ، ثم يجلس ، فيتحدث في المسجد الحرام ، فربما نام هو ونمت (1) ، فقلت له في ذلك ، فقال : إنما يكره أن ينام في المسجد (2) الذي كان على عهد رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) ، فأما النوم (3) في هذا الموضع فليس به بأس.

ورواه الشيخ بإسناده عن علي بن إبراهيم (4) ، وكذا الذي قبله.

 

2 – From him from his father from ammād from arīz from Zurāra b. A`yan. He said:

I said to Abū Ja`far عليه السلام: What do you say about the sleep in the mosques? He said: There is no harm in it save in the two mosques: Masjid al-Nabī صلى الله عليه وآله and the Masjid al-arām. He said: He would help me in a part of the night, then withdraw to a corner. Then he would sit and speak in the Sacred Mosque. Sometimes he and I[2] would sleep. So I told him about that. He said: It is only detested to sleep in the masjid[3]  which was [laid out] in the time of Rasūl- Allāh صلى الله عليه وآله. As to the sleep[4] in this place, there is no harm in it. (al-Kāfī)

And the Shaykh related it by his Isnād from `Alī b. Ibrāhīm (in al-Tahdhīb) and likewise the previous one.

 

 [6379] 3 ـ محمد بن الحسن بإسناده عن موسى بن القاسم ، عن عبد الرحمن ، عن محمد بن حمران ، عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) ـ في حديث ـ قال : وروى أصحابنا أن رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) قال : لا ينام في مسجدي أحد ، ولا يجنب فيه ، وقال : إن الله أوحى إلي أن أتخذ مسجداً طهوراً لا يحل لأحد أن يجنب فيه ، إلا أنا وعلي والحسن والحسين ، قال : ثم أمر بسد أبوابهم وترك باب علي ، فتكلموا في ذلك ، فقال : ما أنا سددت أبوابكم وتركت باب علي ، ولكن الله أمر بسدها وترك باب علي.

 

3 – Muammad b. al-asan by his Isnād from Musa b. al-Qasim from `Abd al-Rahmān from Muammad b. Humrān from Abū `Abdillāh عليه السلام – in a adīth – he said: Our companions related that Rasūl-Allāh صلى الله عليه وآله said:

 None should sleep in my masjid or be mujnib (in a state of janāba) therein. And he said: Verily Allāh revealed to me to take the masjid pure. It is not permitted for anyone to be mujnib therein except me, `Alī, al-asan and al-usayn. He said: Then he ordered the closure of their doors [to the Masjid] and left the door of `Alī [open]. They [the people] spoke about it. So he said: I did not close your doors and leave the door of `Alī [open] but [it was] Allāh [Who] commanded their closure while leaving the door of `Alī [open]. (al-Tahdhīb; also see first part of this in adīth #5 of chapter 15 of Abwāb al-Janāba)

 

[6380] 4 ـ عبدالله بن جعفر في ( قرب الإسناد ) : عن محمد بن خالد الطيالسي ، عن إسماعيل بن عبدالخالق قال : سألت أبا عبدالله ( عليه السلام ) عن النوم في المسجد الحرام ؟ فقال : هل ( للناس بد ) (1) أن يناموا في المسجد الحرام ؟ لا بأس به ، قلت : الريح تخرج من الانسان ؟ قال : لا بأس.

 

4 – `Abdullāh b. Ja`far in Qurb al-Isnād from Muammad b. Khālid al-ayālisī from Ismā`īl b. `Abd al-Khāliq. He said: I asked Abū `Abdillāh عليه السلام about sleep in the Sacred Mosque. He said:

Is there an escape for men from sleeping in the Masjid al-arām? There is no harm in it. I said: (What about) the wind which is released from man? He said: No harm.

 

[6381] 5 ـ وعن السندي بن محمد ، عن أبي البختري ، عن جعفر بن محمد ، عن أبيه ( عليهما السلام ) ، أن المساكين كانوا يبيتون في المسجد على عهد رسول الله ( صلى الله عليه وآله ) ، الحديث.

 

5 – From al-Sindī b. Muammad from Abū ‘l-Bakhtarī from Ja`far b. Muammad from his father عليهما السلام that, the destitute would pass the night (sleep) in the Masjid during the era of Rasūl-Allāh صلى الله عليه وآله (al-adīth). (Qurb al-Isnād)

 

[6382] 6 ـ وعن عبدالله بن الحسن ، عن جده علي بن جعفر ، عن أخيه ، قال : سألته عن النوم في المسجد الحرام ؟ قال : لابأس ، وسألته عن النوم في مسجد الرسول ؟ قال : لا يصلح.

 

6 – From `Abdullāh b. al-asan from his grandfather `Alī b. Ja`far from his brother. He said:

I asked him about the sleep in the Sacred Mosque. He said: No harm. And I asked him concerning the sleep in Masjid al-Rasūl. He said: It is not appropriate. (Qurb al-Isnād)

 

[6383] 7 ـ وقد تقدم في حديث : إنما نصبت المساجد للقرآن.

 

7 – And it has passed in a adīth (adīth #1 of chapter 14 of these abwāb):

The mosques were only erected for the (recitation of the) Qur’ān.

 

أقول : ويأتي ما يدل على حكم الأكل في الأطعمة (1).

 

I say: And there is to come what demonstrates the ruling of eating in Foods (in the chapters on Table Manners, and it has passed earlier in the chapters on Janāba).



[1] Not in al-Tahdhīb

[2] Not in al-Tahdhīb

[3] Extra in the copy: الحرامthe sacred

[4] which is – extra in al-Tahdhīb

Comments