Hadith‎ > ‎Usul al-Kafi‎ > ‎Monotheism (tawhid)‎ > ‎

Prohibition from speaking about His modality


باب النهي عن الكلام في الكيفية

Prohibition from speaking about His modality


محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن أبي عمير، عن عبد الرحمن بن الحجاج، عن سليمان بن خالد قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: إن الله عزوجل يقول: " وأن إلى ربك المنتهى " فإذا انتهى الكلام إلى الله فأمسكوا.

Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad from ibn Abi `Umayr from `Abd ar-Rahman b. al-Hajjaj from Sulayman b. Khalid.

He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: Allah عزوجل says, “And to your Lord is the goal” (53:42). So when talk reaches to Allah, then refrain. (al-Kafi, Volume 1, hadith 245)

(sahih) (صحيح)


علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن ابي عمير عن أبي أيوب، عن محمد بن مسلم قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: يا محمد إن الناس لا يزال بهم المنطق حتى يتكلموا في الله فإذا سمعتم ذلك فقولوا: لا إله إلا الله الواحد الذي ليس كمثله شئ.

`Ali b. Ibrahim from his father from ibn Abi `Umayr from Abi Ayyub from Muhammad b. Muslim.

He said: Abu `Abdillah عليه السلام said: O Muhammad, mankind do not cease from rationalization (mantiq) [even] until they talk about Allah. So when you hear that, then say: There is no god except Allah, the One whom there is nothing like unto Him. (al-Kafi, Volume 1, hadith 246)

(hasan) (حسن)


عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن محمد بن حمران، عن أبي عبيدة الحذاء قال: قال أبو جعفر عليه السلام: يا زياد إياك والخصومات فإنها تورث الشك وتحبط العمل وتردي صاحبها وعسى أن يتكلم بالشئ فلا يغفر له إنه كان فيما مضى قوم تركوا علم ما وكلوا به وطلبوا علم ما كفوه حتى انتهى كلامهم إلى الله فتحيروا حتى ان كان الرجل ليدعي من بين يديه فيجيب من خلفه ويدعي من خلفه فيجيب من بين يديه. وفي رواية اخرى: حتى تاهوا في الارض.

Several of our companions from Ahmad b. Muhammad b. Khalid from his father from ibn Abi `Umayr from Muhammad b. Humran from Abu `Ubayda al-Hadha’.

He said: Abu Ja`far عليه السلام said: O Ziyad, beware of disputes, for they create doubt, invalidate deeds, and apostatize their participants – for one may say a thing that is not forgiven from him. There was once a community who left the required knowledge and sought unrequired knowledge, until they spoke of Allah [and His essence] and became perplexed by it; [so much so] that if a man were to call in front of them they would reply to the back, and to the front if called from the back.
In another narration: Until they vanished in the Earth. (al-Kafi, Volume 1, hadith 247)

(majhool kal-sahih) (مجهول كالصحيح)


محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن ابن فضال، عن ابن بكير عن زرارة بن أعين عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إن ملكا عظيم الشأن كان في مجلس له فتناول الرب تبارك وتعالى ففقد فما يدري أين هو.

Muhammad b. Yahya from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from ibn Faddal from ibn Bukayr from Zurara b. A`yan from Abu `Abdillah عليه السلام.

He said: A great king was once in his court, and he spoke of the Lord تبارك وتعالى [improperly]. He then vanished and no one knew where he was. (al-Kafi, Volume 1, hadith 249)

(muwathaq kal-sahih) (موثق كالصحيح)


عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن محمد بن عبد الحميد، عن العلاء بن رزين، عن محمد بن مسلم، عن أبي جعفر عليه السلام قال: إياكم والتفكر في الله ولكن إذا أردتم أن تنظروا إلى عظمته فانظروا إلى عظيم خلقه.

Several of our companions from Ahmad b. Muhammad b. Khalid from Muhammad b. `Abd al-Hameed from al-`Alaa’ b. Ruzayn from Muhammad b. Muslim from Abu Ja`far عليه السلام.

He said: Beware of contemplation (tafakkur) about Allah. When you intend to regard His greatness, then look to the greatness of His creation. (al-Kafi, Volume 1, hadith 250)

(sahih) (صحيح)
Comments