Hadith‎ > ‎Tusi's Kitab al-Ghayba‎ > ‎

al-Shalmaghani


Al-Shalmaghani


وقال أبو الحسن محمد بن أحمد بن داود: كان محمد بن علي الشلمغاني المعروف بابن أبي العزاقر لعنه الله يعتقد القول بحمل الضد، ومعناه أنه لا يتهيأ إظهار فضيلة للولي إلا بطعن الضد فيه، لانه يحمل سامعي (3) طعنه على طلب فضيلته فإذا هو أفضل من الولي، إذ لا يتهيأ إظهار الفضل إلا به، وساقوا المذهب من وقت آدم الاول إلى آدم السابع، لانهم قالوا: سبع عوالم وسبع أوادم، ونزلوا إلى موسى وفرعون ومحمد وعلي مع أبي بكر ومعاوية. وأما في الضد (4) فقال بعضهم: الولي ينصب الضد ويحمله على ذلك، كما قال قوم من أصحاب الظاهر (5): إن علي بن أبي طالب عليه السلام نصب أبا بكر في ذلك المقام.

وقال بعضهم: لا ولكن هو قديم معه لم يزل. قالوا: والقائم الذي ذكروا أصحاب الظاهر أنه من ولد الحادي عشر فإنه يقوم، معناه إبليس لانه قال * (فسجد الملائكة كلهم أجمعون إلا إبليس) * (1) فلم يسجد (2)، ثم قال: * (لاقعدن لهم صراطك المستقيم) * (3) فدل على أنه كان قائما في وقت ما أمر بالسجود، ثم قعد بعد ذلك، وقوله: يقوم (القائم " إنما هو ذلك القائم) (4) الذي أمر بالسجود فأبى وهو إبليس لعنه الله. وقال شاعرهم لعنهم الله: يا لاعنا للضد من عدي * ما الضد إلا ظاهر الولي والحمد للمهيمن الوفي * لست على حال كحمامي (5) ولا حجامي ولا جغدي * قد فقت من قول على الفهدي (6) نعم وجاوزت (7) مدى العبد (ي) (8) * فوق عظيم ليس بالمجوسي لانه الفرد بلا كيفي (9) * متحد (10) بكل أوحدي مخالط النور (ي) (11) والظلمي * يا طالبا من بيت هاشمي وجاحدا من بيت كسروي * قد غاب في نسبة أعجمي في الفارسي الحسب الرضي * كما التوى في العرب من لوي (12)

And Abu’l Hasan Muhammad b. Ahmad b. Dawud said:

Muhammad b. `Ali al-Shalmaghani, also known as Ibn Abi al-`Azaqir لعنه الله, would profess a belief in contrarianism, meaning, he would express the excellence of the wali by opposing him, so that the listener may hear this ridicule and thereby seek out the wali. Thus, he would be better than the wali (as his criticism of the wali would indirectly guide the people), and his excellence could only be expressed in this way. The sect applied this [principle] from the time of the first Adam till the time of the seventh Adam, because they believed in seven worlds and seven Adams. They applied it to Musa and Pharaoh, and Muhammad and `Ali with Abu Bakr and Mu`awiya. In their contrarianism, some of them said: the wali establishes his opponent and supports him – just as the Thahiris said: `Ali b. Abi Talib عليه السلام established Abu Bakr in that position.

And some of them said: No, rather, he (the opponent) is primordial with him (the wali) and does not waver. They said: And the Qa’im is he whom the Thahiris say is the son of the eleventh [Imam], for he will rise – meaning, he is Iblees, for he says, “All of the angels prostrated except Iblees” (15:30-31) and he did not prostrate, then he said, “I will lie in wait for them in Your straight path” (7:16). They indicated that he was standing (qa’iman) when he was commanded to prostrate, then he sat thereafter. They say that the Qa’im is that standing one who was commanded to prostrate and refused, and he is Iblees لعنه الله. And their لعنهم الله poet said,

“O he who curses the one from `Adi (`Umar),
What is opposition, other than a disclosure of the wali and a praise for the Protector and Benefactor?
I am not in the condition of a pigeon, nor a barber(?)
I have succeeded over the belief in the Mahdi, yea, I have excelled above the servant,
Majestically above the status of one who is not a Zoroastrian.
For He is Alone without qualification,
Uniting with every Unitarian,
Mixing with light and darkness.
O seeker of the House of Hashim and denier of the House of Chosroes,
Of non-Arab descent is he who is in occultation,
In the Persian is the agreeable merit,
As Lu’ay once appeared among the Arabs.”
Comments