Hadith‎ > ‎Tusi's Kitab al-Ghayba‎ > ‎

al-Husayn b. Mansoor al-Hallaj

al-Husayn b. Mansoor al-Hallaj


الحسين بن منصور الحلاج. 376 - أخبرنا الحسين بن إبراهيم، عن أبي العباس أحمد بن علي بن نوح، عن أبي نصر هبة الله بن محمد الكاتب ابن بنت أم كلثوم بنت أبي جعفر العمري قال: لما أراد الله تعالى أن يكشف أمر الحلاج ويظهر فضيحته ويخزيه، وقع له أن أبا سهل إسماعيل بن علي النوبختي (رض) ممن تجوز عليه مخرقته (3) وتتم عليه حيلته، فوجه (4) إليه يستدعيه وظن أن أبا سهل كغيره من الضعفاء في هذا الامر بفرط جهله، وقدر أن يستجره إليه فيتمخرق (به) (5) ويتسوف بانقياده على غيره، فيستتب له ما قصد إليه من الحيلة والبهرجة على الضعفة، لقدر أبي سهل في أنفس الناس ومحله من العلم والادب أيضا عندهم، ويقول له في مراسلته إياه: إني وكيل صاحب الزمان عليه السلام - وبهذا أولا كان يستجر الجهال ثم يعلو منه إلى غيره - وقد أمرت بمراسلتك وإظهار ما تريده من النصرة لك لتقوي نفسك، ولا ترتاب بهذا الامر. فأرسل إليه أبو سهل رضي الله عنه يقول له: إني أسألك أمرا يسيرا يخف

مثله عليك في جنب ما ظهر على يديك من الدلائل والبراهين، وهو أني رجل أحب الجواري وأصبو إليهن، ولي منهن عدة أتحظاهن والشيب يبعدني عنهن [ ويبغضني إليهن ] (1) وأحتاج أن أخضبه في كل جمعة، وأتحمل منه مشقة شديدة لاستر عنهن ذلك، وإلا انكشف أمري عندهن، فصار القرب بعدا والوصال هجرا، وأريد أن تغنيني عن الخضاب وتكفيني مؤنته، وتجعل لحيتي سوداء، فإني (2) طوع يديك، وصائر إليك، وقائل بقولك، وداع إلى مذهبك، مع ما لي في ذلك من البصيرة ولك من المعونة. فلما سمع ذلك الحلاج من قوله وجوابه علم أنه قد أخطأ في مراسلته وجهل في الخروج إليه بمذهبه، وأمسك عنه ولم يرد إليه جوابا، ولم يرسل إليه رسولا، وصيره أبو سهل رضي الله عنه أحدوثة وضحكة ويطنز (3) به عند كل أحد (4)، وشهر أمره عند الصغير والكبير، وكان هذا الفعل سببا لكشف أمره وتنفير الجماعة عنه (5).

al-Husayn b. Ibrahim from Abu’l `Abbas Ahmad b. `Ali b. Nuh from Abu Nasr Habatullah b. Muhammad al-Katib b. bt. Umm Kulthum bt. Abu Ja`far al-`Amri.

He said: When Allah desired to unveil the affair of al-Hallaj and expose him and humiliate him, he assumed that Abu Sahl Isma`il b. `Ali an-Nawbakhti رضي الله عنه was someone who can be deceived by his hoax and taken by his fraud, so he wrote to him. In his excessive ignorance, he assumed that Abu Sahl was like other weak-hearted people regarding this affair, and that he would be able to draw him to himself, deceive him, and secure his loyalty over others. Through him, he would be able to draw more weak-hearted people to his deception and ploy due to the status, knowledge, and etiquette of Abu Sahl in the hearts of the people. He (i.e. al-Hallaj) said to him in one of his letters, “I am the representative of the Patron of Time عليه السلام” – through this, he would first draw the ignorant to himself, then make further claims – “and I have been ordered to write to you and avail you with the help that you want that will strengthen you and prevent you from having doubts about this affair.”

So Abu Sahl رضي الله عنه wrote to him, saying, “I will ask you about a thing that is simple in comparison to the signs and proofs that have manifested by your hand: I am a man who loves bondwomen (or, young women) and I am fond of them, and I have a number of bondwomen from them. My grey hairs distance me from them and make them dislike me. I need to dye them every Friday, which is laborious work, to hide them from them. So my nearness to them and intercourse with them has ceased. I want you to relinquish me of the need to dye and its labour, and to make my beard black, for I will be obedient to your hands, believe in you, speak by your words, call to your way, and I have clairvoyance in it with your aid.” So when al-Hallaj heard his words and his response, he realized that his writing to him was a mistake, so he stopped writing to him about his way, nor did he write a response, nor did he sent anymore messengers to him. As a result, Abu Sahl رضي الله عنه would talk, laugh, and joke about him with everyone. His story became famous among the young and the old, and this exposed him affair and caused the community to distance themselves from him.
Comments