Hadith‎ > ‎Qiyam al-Qa'im‎ > ‎

The Birth of the Imam


ولادة الإمام 

The Birth of the Imam 


There are twelve Imams 


حدثنا أحمد بن زياد بن جعفر الهمداني رضي الله عنه قال حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم عن أبيه عن محمد بن أبي عمير عن غياث بن إبراهيم عن الصادق جعفر بن محمد عن أبيه محمد بن علي عن أبيه علي بن الحسين عن أبيه الحسين بن علي ع قال سئل أمير المؤمنين ص عن معنى قول رسول الله ص إني مخلف فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي من العترة فقال أنا و الحسن و الحسين و الأئمة التسعة من ولد الحسين تاسعهم مهديهم و قائمهم لا يفارقون كتاب الله و لا يفارقهم حتى يردوا على رسول الله ص حوضه 

Ahmad b. Ziyad b. Ja`far al-Hamadani رضي الله عنه from him from `Ali b. Ibrahim b. Hashim from his father from Muhammad b. Abi `Umayr from Ghiyath b. Ibrahim1 from al-Sadiq Ja`far b. Muhammad from his father Muhammad b. `Ali from his father `Ali b. al-Husayn from his father al-Husayn b. `Ali عليه السلام.

He said: Amir al-Mu’mineen صلوات اللّه عليه was asked about the meaning of the Messenger of Allah’s صلى الله عليه وآله words, “I am leaving among you two weighty things, the Book of Allah and my progeny”. Who, then, are the progeny? So he said: I, Hasan, Husayn and the nine Imams from the children of Husayn and the ninth from them is the Qa’im and the Mahdi, and they will not separate from the Book of Allah until they reach the Messenger of Allah صلى الله عليه وآله at the Pond. (Kamal ad-Deen)

(sahih) (صحيح)


حدثنا أبي رضي الله عنه قال: حدثنا علي بن إبراهيم بن هاشم، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير. عن سعيد بن غزوان، عن أبي بصير، عن أبي جعفر عليه السلام قال: يكون تسعة أئمة بعد الحسين بن علي تاسعهم قائمهم عليهم السلام. 

My father رضي الله عنه narrated. `Ali b. Ibrahim b. Hashim narrated from his father from Muhammad b. Abi `Umayr from Sa`eed b. Ghazwan2 from Abu Baseer from Abu Ja`far عليه السلام.

He said: There will be nine Imams after Husayn b. `Ali, and the ninth of them will be their Qa’im عليهم السلام. (al-Khisal)

(majhool kal-sahih) (مجهول كالصحيح)


حَدَّثَنا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى العَطَّار قالَ: حَدَّثَنا أَبي، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الجَبَّارِ، عَنْ أَبي أَحْمَدَ مُحَمَّدِ بْنِ زِيادٍ الأَزْدِيِّ، عَنْ أَبانِ بْنِ عُثْمانَ، عَنْ ثابِتِ بْنِ دِينارٍ، عَنْ سَيِّدِ العابِدِينَ عَلِىِّ بْنِ الحُسَيْنِ، عَنْ سَيِّدِ الشُّهَداءِ الحُسَيْنِ بْنِ عَلِىٍّ، عَنْ سَيِّد الأَوْصِياءِ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِىِّ بْنِ أَبي طالِب‏ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قالَ: قالَ لي‏ رَسُولُ اللَّهِ‏ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ: الأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدي اثْنا عَشَرَ أَوَّلُهُم أَنْتَ يا عَلِيُّ، وَآخِرُهُمْ القائِمُ الَّذِي يَفْتَحُ اللَّه – تَبارَكَ وَتَعالى‏ ذِكْرُهُ – عَلَى يَدَيْهِ مَشارِقَ الأَرْضِ وَمَغارِبَها. 

Ahmad b. Muhammad b. Yahya al-`Attar narrated. He said: My father narrated from Muhammad b. `Abd al-Jabbar from Abu Ahmad Muhammad b. Ziyad al-Azidi from Aban b. `Uthman from Thabit b. Dinar from the Master of Worshipers `Ali b. al-Husayn from the Master of Martyrs al-Husayn b. `Ali from the Master of Deputies Amir al-Mu’mineen `Ali b. Abi Talib عليهم السلام. He said: 

The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said to me: There are twelve Imams after me. The first of them is you, O `Ali; and the last of them is the Qa’im with whose hands Allah تَبارَكَ وَتَعالى‏ ذِكْرُهُ will conquer the Easts and Wests of the Earth. (Amali of Shaykh as-Saduq)

(majhool kal-sahih – Teacher of Saduq) (من مشايخ الصدوق - مجهول كالصحيح)


محمد بن يحيى ، عن محمد بن الحسين ، عن ابن محبوب ، عن أبي الجارود ، عن أبي جعفر عليه السلام عن جابر بن عبد الله الأنصاري قال : دخلت على فاطمة عليها السلام وبين يديها لوح فيه أسماء الأوصياء من ولدها ، فعددت اثني عشر آخرهم القائم عليه السلام ، ثلاثة منهم محمد وثلاثة منهم علي 

Muhammad b. Yahya from Muhammad b. al-Husayn from ibn Mahbub from Abu’l Jarud3 from Abu Ja`far عليه السلام from Jabir b. `Abdullah al-Ansari.

He said: I entered upon Fatima عليها السلام and in her hands was a tablet with the names of the deputies (awsiya’) from her descendants. I counted twelve [in total], the last of whom was the Qa’im عليه السلام. Three of them [from her children] were Muhammad, and three4 of them were `Ali. (al-Kafi)

(muwathaq) (موثق)


وأخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد ابن عقدة الكوفي، قال: حدثنا يحيى بن زكريا ابن شيبان من كتابه سنة ثلاث وسبعين ومائتين، قال: حدثنا علي بن سيف بن عميرة، قال: حدثنا أبان بن عثمان، عن زرارة، عن أبي جعفر الباقر(عليه السلام) عن آبائه (عليهم السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إن من أهل بيتي اثنى عشر محدثا، فقال له رجل يقال له عبدالله بن زيد وكان أخا علي بن الحسين(عليهما السلام) من الرضاعة: سبحان الله محدثا؟ - كالمنكر لذلك – قال: فأقبل عليه أبوجعفر (عليه السلام) فقال له: أما والله إن ابن امك كان كذلك – يعني علي بن الحسين(عليهما السلام( 

And Ahmad b. Muhammad b. Sa`eed b. `Uqda al-Kufi5 narrated. He said: Yahya b. Zakariyya b. Shayban narrated in his book in the year 273 AH. He said: `Ali b. Sayf b. `Umayra narrated. He said: Aban b. `Uthman narrated from Zurara from Abu Ja`far al-Baqir عليه السلام from his forefathers عليهم السلام. He said: 

The Messenger of Allah صلى الله عليه وآله said: Verily, from my Ahl al-Bayt are twelve muhaddaths.6 So a man named `Abdillah b. Zayd, who was the milk brother of `Ali b. al-Husayn عليهما السلام, said to him (i.e. Imam al-Baqir): May Allah be glorified, muhaddaths? – [he spoke] like a denier of that. He said: So Abu Ja`far عليه السلام addressed him and said to him: By Allah, verily the son of your mother was like that – meaning `Ali b. al-Husayn عليهما السلام [was a muhaddath]. (Nu`mani’s Ghayba)

(muwathaq) (موثق) 


حدثنا محمد بن إبراهيم بن إسحاق الطالقاني رضي الله عنه قال : حدثنا أحمد بن محمد الهمداني قال : حدثنا أبو عبد الله العاصمي ، عن الحسين بن القاسم بن أيوب ، عن الحسن بن محمد بن سماعة ، عن ثابت الصائغ عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : سمعته يقول : منا اثنا عشر مهديا مضى ستة وبقى ستة ، يصنع الله بالسادس ما أحب 

Muhammad b. Ibrahim b. Is`haq at-Talaqani رضي الله عنه narrated. He said: Ahmad b. Muhammad al-Hamadani7 narrated. He said: Abu `Abdillah al-`Asimi narrated from al-Husayn b. al-Qasim b. Ayyub from al-Hasan b. Muhammad b. Sama`a8 from Thabit as-Sa’igh from Abu Baseer from Abu `Abdillah عليه السلام.

He said: I heard him say: From us there are twelve Mahdis – six have passed, and six remain.9 Allah will do with the sixth whatever He likes.10 (Kamal ad-Deen)

(majhool kal-muwathaq – Teacher of Saduq) (مجهول كالموثق - من مشايخ الصدوق)


حدثنا محمد بن علي ماجيلويه ، ومحمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنهما قالا : حدثنا محمد بن يحيى العطار ، عن محمد بن الحسن الصفار ، عن أبي طالب عبد الله ابن الصلت القمي ، عن عثمان بن عيسى ، عن سماعة بن مهران قال : كنت أنا وأبو بصير ومحمد بن عمران مولى أبي جعفر عليه السلام في منزل بمكة ، فقال محمد بن عمران : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول : نحن اثنا عشر مهديا فقال له أبو بصير : تالله لقد سمعت ذلك من أبي عبد الله عليه السلام ؟ فحلف مرة أو مرتين أنه سمع ذلك منه . فقال أبو بصير : لكني سمعته من أبي جعفر عليه السلام . 

Muhammad b. `Ali Majiluwayh and Muhammad b. Musa b. al-Mutawakkil رضي الله عنهما narrated. They said: Muhammad b. Yahya al-`Attar narrated from Muhammad b. al-Hasan as-Saffar from Abu Talib `Abdillah b. as-Salt al-Qummi from `Uthman b. `Isa11 from Sama`a b. Mehran. He said: 

I, Abu Baseer, and Muhammad b. `Imran the slave of Abu Ja`far عليه السلام were in a residence in Mecca, so Muhammad b. `Imran said: I heard Abu `Abdillah عليه السلام say: We are twelve Mahdis. So Abu Baseer told him: By Allah, did you hear this from Abu `Abdillah عليه السلام? So he swore once or twice that he had heard it from him. So Abu Baseer said: But I have heard it from Abu Ja`far عليه السلام. (Kamal ad-Deen)

(muwathaq) (موثق)


[1] In the opinion of Khoei, this Ghiyath b. Ibraim is an Imami and he is not the Zaydi that shares the same name. Both narrators are reliable (thiqa).

[2] Our present-day copy of Najashi’s work considers Sa`eed b. Ghazwan to be thiqa, but `Allamah al-Hilli considered him to be majhool. al-Hilli was presumably basing his grading off of an earlier manuscript of Najashi’s work. Muhammad b. Abi `Umayr was a scholar of the Shi`a and he would try to only narrate from reliable individuals – this may add to the credibility of Sa`eed b. Ghazwan’s narrations.

[3] Abu’l Jarud was a close companion of the fifth and sixth Imams. His narrations and teachings became central to the Jarudi Zaydi sect. Khoei considers him to be reliable (thiqa).

[4] The number of `Alis differs in other versions of this narration depending on whether or not `Ali b. Abi Talib is being considered in the count.

[5] Ahmad b. Muhammad b. Sa`eed b. `Uqda was a reliable (thiqa) Zaydi scholar.

[6] A muhaddath is one who receives inspiration (ilham). This type of inspiration differs from the revelations of the prophets. 

[7] This is ibn `Uqda. 

[8] al-Hasan b. Muhammad b. Sama`a was a reliable (thiqa) narrator and a Waqifi. 

[9] All of the Imams are Mahdis (guided ones). There are many versions of the “twelve Mahdis” narrative. Some have argued, in light of weaker traditions, that the twelve Mahdis are twelve eschatological rulers that would succeed the Qa’im. The followers of Ahmad al-Hasan further argued that their Yamani-claimant was the first of the twelve Mahdis and an Imam. However, the strongest narrations on this topic indicate that the twelve Mahdis are the twelve Imams of Ahl al-Bayt and nothing more. The notion that there would be a total of twenty-four Imams is unfounded. And Allah knows best. 

[10] This is probably a reference to the occultation of the twelfth Imam.

[11] `Uthman b. `Isa was a reliable (thiqa) narrator and a Waqifi. Khoei argues that `Uthman b. `Isa later returned to the Imamiyya. 


The mother of the Mahdi 


أخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد ابن عقدة قال حدثنا محمد بن المفضل بن قيس بن رمانة الأشعري و سعدان بن إسحاق بن سعيد و أحمد بن الحسين بن عبد الملك و محمد بن الحسن القطواني قالوا جميعا حدثنا الحسن بن محبوب الزراد عن هشام بن سالم عن يزيد الكناسي قال سمعت أبا جعفر محمد بن علي الباقر ع يقول إن صاحب هذا الأمر فيه شبه من يوسف ابن أمة سوداء يصلح الله عز و جل له أمره في ليلة واحدة 

Ahmad b. Muhmmad b. Sa`eed b. `Uqda said: Muhammad b. al-Fadl b. Qays b. Ramaanih al-Ash`ari and Sa`dan b. Is`haq b. Sa`eed and Ahmad b. al-Husayn b. `Abd al-Malik and Muhammad b. al-Hasan al-Qatwaani who said: al-Hasan b. Mahbub az-Zarad from Hisham b. Salim from Yazid al-Kunasi who said: 

I heard Abu Ja`far Muhammad b. `Ali al-Baqir عليه السلام say: Verily, in the Patron of this Affair is a resemblance of Yusuf. He is the son of a black bondswoman,1 and Allah عز و جل will reform his affair in one night.2 (Nu`mani’s Ghayba)

(muwathaq) (موثق)


[1] This statement is in opposition to the story of the Byzantine princess. There are no reliable narrations indicating that the mother of the Mahdi was a princess. This hadith is perhaps the most reliable narration that discusses the mother in detail. 

[2] All of the preparations necessary for his coming will be made hastily and unexpectedly.


His discrete birth 


أبي، عن سعد، عن الخشاب، عن العباس بن عامر قال: سمعت أبا الحسن موسى (ع) يقول صاحب هذا الامر يقول الناس لم يولد بعد. 

My father from Sa`d from al-Khashab from al-`Abbas b. `Amer.

He said: I heard Abu’l Hasan Musa عليه السلام say: People will say, ”the Patron of this Affair has not been born yet”.1 (Kamal ad-Deen)

(sahih) (صحيح)


الهمداني، عن علي، عن أبيه، عن محمد بن زياد الازدي، عن موسى بن جعفر (ع) أنه قال عند ذكر القائم (ع): يخفى على الناس ولادته ولا يحل لهم تسميته حتى يظهره الله(عزوجل) فيملا به الارض قسطا وعدلا كما ملئت جورا وظلما. 

al-Hamadani from `Ali from his father from Muhammad b. Ziyad al-Azidi from Musa b. Ja`far عليه السلام.

He said at the mentioning of the Qa’im عليه السلام: His birth will be hidden from the people, and it is not permissible for them to reveal his name until Allah عز و جل makes him appear and fill equity and justice into the world, as it would have been fraught with injustice and oppression. (Kamal ad-Deen)

(sahih) (صحيح)


عدة من أصحابنا، عن سعد بن عبدالله، عن أيوب بن نوح قال: قلت لابي الحسن الرضا (عليه السلام): إني أرجو أن تكون صاحب هذا الامر، وأن يسوقه الله إليك بغير سيف، فقد بويع لك وضربت الدراهم باسمك، فقال: ما منا أحد اختلفت إليه الكتب، واشير إليه بالاصابع، وسئل عن المسائل، وحملت إليه الاموال، إلا اغتيل أو مات على فراشه، حتى يبعث الله لهذا الامر غلاما منا، خفي الولادة والمنشأ، غير خفي في نسبه. 

A number of our companions from Sa`d b. Abdillah from Ayyub b. Nuh.

He said: I said to Abu’l Hasan ar-Rida عليه السلام: I hope that you are the Patron of this Affair and that Allah makes it easy for you without [the need of] a sword, as the people have vowed their allegiance to you and the dirhams have been put in your name. He said: The books have not differed regarding anyone from us, and we are pointed at by fingers, asked questions, and the money is gathered for us until we are assassinated or die on our beds; until Allah sends for this affair a young man from us, secretly given birth to and raised discretely, but not unknown in his lineage. (al-Kafi)

(mursal kal-sahih) (مرسل كالصحيح)


وعنه، عن الحسن بن محبوب، عن أبي حمزة الثمالي قال: قلت لابي جعفر عليه السلام: إن عليا عليه السلام كان يقول: " إلى السبعين بلاء " وكان يقول: " بعد البلاء رخاء " وقد مضت السبعون ولم نر رخاء !. فقال أبو جعفر عليه السلام: يا ثابت إن الله تعالى كان وقت هذا الامر في السبعين، فلما قتل الحسين عليه السلام إشتد غضب الله على أهل الارض، فأخره إلى أربعين ومائة سنة، فحدثناكم فأذعتم الحديث، وكشفتم قناع السر، فأخره الله ولم يجعل له بعد ذلك عندنا وقتا، و * (يمحو الله ما يشاء ويثبت وعنده أم الكتاب) *. قال أبو حمزة: وقلت ذلك لابي عبد الله عليه السلام فقال: قد كان ذاك. 

And from him from al-Hasan b. Mahbub from Abu Hamza ath-Thumali.2 

He said: I said to Abu Ja`far عليه السلام: `Ali عليه السلام used to say, “Tribulations till 70 AH”, and he used to say, “after the tribulations is prosperity”, and yet 70 AH has passed and we have not seen prosperity! So Abu Ja`far عليه السلام said: O Thabit, Allah تعالى had set a time for this affair3 in 70 AH, but when al-Husayn عليه السلام was killed, Allah’s anger with the people of the Earth intensified. So He delayed it till 140 AH, and we narrated to you [regarding it] and you publicized the narration, so the secret was disclosed. Allah thereafter has not set any time for it that we know of. And, “Allah erases what He wills and establishes [what He wills]; and with Him is the Original Book” (13:39).

Abu Hamza said: I narrated this to Abu `Abdillah عليه السلام and he said: It is like this. (Tusi’s Ghayba)

(mursal kal-sahih) (مرسل كالصحيح)


علي بن محمد ومحمد بن الحسن، عن سهل بن زياد، ومحمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى جميعا، عن الحسن بن محبوب، عن أبي حمزة الثمالي قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: يا ثابت إن الله تبارك وتعالى قد كان وقت هذا الامر في السبعين، فلما أن قتل الحسين صلوات الله عليه اشتد غضب الله تعالى على أهل الارض، فأخره إلى أربعين و ومائة، فحدثناكم فأذعتم الحديث فكشفتم قناع الستر ولم يجعل الله له بعد ذلك وقتا عندنا ويمحو الله ما يشاء ويثبت وعنده أم الكتاب. قال أبو حمزة: فحدثت بذلك أبا عبد الله عليه السلام فقال: قد كان كذلك. 

`Ali b. Muhammad and Muhammad b. al-Hasan from Sahl b. Ziyad and Muhammad b. Yahya together from Ahmad b. Muhammad b. `Isa from al-Hasan b. Mahbub from Abu Hamza ath-Thumali. 

He said: I heard Abu Ja`far عليه السلام say: O Thabit, Allah تبارك وتعالى had set a time for this affair (i.e. divine government) in 70 AH, but when al-Husayn صلوات الله عليه was killed, Allah’s تعالى anger with the people of the Earth intensified. So He delayed it till 140 AH, and we narrated to you [regarding it] and you publicized the narration, so the secret was disclosed. Allah thereafter has not set any time for it that we know of. And, “Allah erases what He wills and establishes [what He wills]; and with Him is the Original Book” (13:39). 

Abu Hamza said: I narrated this to Abu `Abdillah عليه السلام and he said: It is like this. (al-Kafi)

(mursal kal-sahih) (مرسل كالصحيح)


حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضي الله عنه قال : حدثنا محمد بن يحيى العطار ، عن محمد بن عيسى بن عبيد ، عن محمد بن أبي عمير ، عن سعيد بن غزوان ، عن أبي بصير ، عن أبي عبد الله عليه السلام قال : صاحب هذا الامر تعمى ولادته على ( هذا ) الخلق لئلا يكون لاحد في عنقه بيعة إذا خرج 

Muhammad b. Musa al-Mutawakkil رضي الله عنه narrated. He said: Muhamad b. Yahya al-`Attar narrated from Muhammad b. `Isa b. `Ubayd from Muhammad b. Abi `Umayr from Sa`eed b. Ghazwan from Abu Baseer from Abu `Abdillah عليه السلام. 

He said: The birth of the Patron of this Affair will be hidden from the creation so that no one’s allegiance may be on his neck when he appears. (Kamal ad-Deen)

(majhool kal-sahih) (مجهول كالصحيح)


[1] This is the saying of those who have not yet recognized the birth of the Mahdi. 

[2] It is unclear if al-Hasan b. Mahbub was able to narrate from Abu Hamza ath-Thumali. 

[3] Divine government. 


Hasan al-`Askari’s successor 


محمد بن يحيى، عن أحمد بن إسحاق، عن أبي هاشم الجعفري قال: قلت لابي محمد عليه السلام: جلالتك تمنعني من مسألتك، فتأذن لي أن أسألك؟ فقال: سل، قلت: يا سيدي هل لك ولد؟ فقال: نعم، فقلت: فإن بك حدث فأين أسأل عنه؟ فقال: بالمدينة. 

Muhammad b. Yahya has narrated from Ahmad b. Is`haq from Abu Hashim al-Ja`fari. 

He said: I said to Abu Muhammad عليه السلام: Your grace causes shyness to me to ask you questions. May I ask you a question? He said: Yes, you may ask. I said: My master, do you have a son? He said: Yes. I then said: If anything happens to you, where would I ask about him? He replied: In Medina. (al-Kafi)

(sahih) (صحيح)


علي بن محمد، عن محمد بن علي بن بلال قال: خرج إلي من أبي محمد قبل مضيه بسنتين يخبرني بالخلف من بعده، ثم خرج إلى من قبل مضيه بثلاثة أيام يخبرني بالخلف من بعده. 

`Ali b. Muhammad from Muhammad b. `Ali b. Bilal. 

He said: Two years before his passing, Abu Muhammad informed me of his successor. Then, three days before his passing, he informed me of his successor. (al-Kafi

(sahih) (صحيح)


علي بن محمد، عن محمد بن إسماعيل بن موسى بن جعفر وكان أسن شيخ من ولد رسول الله صلى الله عليه وآله بالعراق فقال: رأيته بين المسجدين وهو غلام عليه السلام.

`Ali b. Muhammad from Muhammad b. Ismail b. Musa b. Ja`far – who was the oldest Shaykh of the progeny of Muhammad صلوات اللّه عليهم in Iraq – he said:

I saw him (i.e. the son of Hasan al-`Askari) between the two Mosques1 while he was a youth عليه السلام. (al-Kafi)

(majhool) (مجهول)


الحسين بن محمد الاشعري، عن معلى بن محمد، عن أحمد بن محمد بن عبدالله قال: خرج عن أبي محمد عليه السلام حين قتل الزبيري لعنه الله هذا جزاء من اجترأ على الله في أوليائه، يزعم أنه يقتلني وليس لي عقب، فكيف رأى قدرة الله فيه، وولد له ولد سماه " م ح م د " في سنه ست وخمسين ومائتين. 

al-Husayn b. Muhammad al-Ash`ari from Mu`alla b. Muhammad2 from Ahmad b. Muhammad b. `Abdillah.3 

He said: [A letter] came out from Abu Muhammad عليه السلام when az-Zubayri لعنه الله was killed4 [which said]: “This is a recompense for those daring against Allah regarding His awliyya’. He thought he could kill me when I had no successor. So, how did he find the power of Allah in this?” And a boy was born to him and he named him MHMD in the year 256 AH. (al-Kafi)

(majhool) (مجهول)


[1] This majhool narrator was a Musawi shaykh who claimed to have seen the Mahdi during his childhood somewhere between Mecca and Medina.

[2] Mu`alla b. Muhammad is considered to be reliable (thiqa) according to Khoei’s standard solely because he narrates in Tafsir al-Qummi

[3] The reliability of this narrator cannot be ascertained. 

[4] az-Zubayri was a man who plotted to kill Imam Hasan al-`Askari before he could have a son. Az-Zubayri was killed upon the order of al-`Askari. 


His title 

حدثنا محمد بن الحسن رضي الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله قال حدثنا أبو جعفر محمد بن أحمد العلوي عن أبي هاشم داود بن القاسم الجعفري قال سمعت أبا الحسن صاحب العسكر ع يقول الخلف من بعدي ابني الحسن فكيف لكم بالخلف من بعد الخلف فقلت و لم جعلني الله فداك فقال لأنكم لا ترون شخصه و لا يحل لكم ذكره باسمه قلت فكيف نذكره قال قولوا الحجة من آل محمد ص 

Muhammad b. al-Hasan رضي الله عنه from Sa`d b. `Abdillah from Abu Ja`far Muhammad b. Ahmad al-`Alawi from Abi Hashim Dawud b. al-Qasim al-Ja`fari. 

He said: I heard Abu al-Hasan Sahib al-`Askari عليه السلام say: The successor after me is my son al-Hasan, and what will you do with the successor of my successor? I said: May Allah make me your ransom, why? So he said: Because you will not see him physically, and it is not permissible to mention him by his name. So I said: How should we mention him? He said: Say, “The Proof from the Family of Muhammad” صلوات اللّه عليهم (al-Hujjah min Aali Muhammad) (Kamal ad-Deen)

(hasan kal-sahih) (حسن كالصحيح)
Comments